foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Warsztaty STFZ w Jarocinie wraz z wernisażem konkursu "GRAMY 925 bis"

„Warsztaty STFZ” to coroczny zjazd członków, które służą poszerzaniu wiedzy jubilerskiej z różnych zakresów. Odbywały się w Pałacu w Jarocinie od 11-17 lipca 2015.

W tym roku warsztaty poświęcone były kilku tematom:

1.    11-13 VII 2015 Metal Clay (wykład i warsztaty) – Iwona Tamborska

2.    13 VII 2015 Wykłady i ćwiczenia z kompozycji – prof. Andrzej Szadkowski

3.    14 VII 2015 Wernisaż wystawy konkursowej w Muzeum Regionalnym w Jarocinie w Spichlerzu Polskiego Rocka (ul.Poznańska 2)

4.    15 VII 2015 Wykłady druk 3D - firma LEMONDIN, Mikołaj Jarski

5.    16 VII 2015 Zajęcia z kalkulacji – Marcin Podbielski-Kowalski

6.    16 VII 2015 Woski – Andrzej Bandkowski

7.    Pożegnanie

W tym miejscu, w imieniu Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, chciałabym oficjalnie podziękować sponsorom glinki Art Clay Silver: Aida Chemicals za glinkę srebra (o wartości ponad 1500 zł!!!) i PlanetArt, które jest oficjalnym przedstawicielem Aidy w Polsce i nie dość, że zdobyło glinkę dla STFZ na warsztaty, to wysłało mnóstwo wspaniałych materiałów do pracy z glinką! Dzięki PlanetArt miałam okazję pokazać textury do pracy z metal clay, szablony, odciski silikonowe, korek plastyczny, silikon (który zrobił furorę) i bezcenne albumy z międzynarodowych wystaw poświęconych tej technice. Ogromne dzięki!

Zajęcia z Metal Clay rozpoczęły się wykładem, którego celem było przybliżenie tak samej technologii, jak i idei przyświecającej tej technice. Doszłam do wniosku, że oprócz ogólnego wstępu do tego „czym Metal Clay jest” (pochodzenie, typy metali, firmy na rynku, tabele wypalania, formy glinek, praca ze szkłem i kamieniami, narzędzia do uzyskiwania różnych efektów, ograniczenia techniczne, uwagi przy pracy, obalenia mitów) doskonałą inspiracją do pracy jest analiza dzieł artystów, którzy specjalizują się w tej technice. Mieliśmy na tyle szczęścia, że wielu artystów, którzy za pomocą „siatki znajomości” społeczności Metal Clay dostali informację o naszym wydarzeniu, wyrazili chęć wsparcia go swoimi nazwiskami i zdjęciami prac.

Artyści Metal Clay zostali wybrani na podstawie nagród, które zdobyli w międzynarodowych konkursach, a także na podstawie polecenia twórczości przez międzynarodowe społeczności twórców tej techniki, np. Metal Clay Europe:

·         Nagrodzeni w ramach Saul Bell Design Award

·         Nagrodzeni w konkursie w Japonii: Silver Accessories Contest

·         Metal Clay Today

·         Art Jewellery Magazine challenge

·         Fire Mountain Design Contest

·         Art Clay World North American Design Contest

·         Metal Clay Artist Magazine

·         Mitsubishi Materials Corp.

·         Różne konkursy krajowe

 

Wśród artystów, z którymi udało się skontaktować byli: Astari G Swatantri (Finlandia), Wanaree Tanner (USA), Anna Mazoń (Polska), Carol Douglas (Wielka Brytania), Iwona Tamborska, Gordon Uyehara (USA/Hawaje), Janet Alexander (USA), Kathleen Nowak Tucci (USA), Karolina Stefańska (Polska), Kim Nogueira (USA), Armelle Burbaud (Francja), Linda Mack (USA), Liz Hall (USA), Lorena Angulo (USA), Rosann Schwarz (USA), Tracy Spurgin (Wielka Brytania), Dariusz Zach (Polska), Anna Fidecka (Polska), Agnieszka Hopkowicz (Polska).

 

Chciałabym ogromnie podziękować wszystkim artystom, którzy wsparli mnie swoimi materiałami, radą oraz poświęcili czas na wysłanie mi informacji o ich dokonaniach do wykładu.

 

Anna Fidecka Anna Mazoń Armelle Burbaud L'envol Astari G Swatantri
Carol Douglas Dariusz Zach  Gordon Uyehara Iwona Tamborska
Janet Alexander Karolina Stefanska Kathleen Nowak Tucci Kim Nogueira
Linda Mack Liz Hall Lorena Angulo Rosann Schwarz
   
  Tracy Spurgin Wanaree Tanner  

Oczywiście powyższe prace to tylko próbka tego, co zaprezentowane zostało podczas wykładu. Dla mnie to była największa przyjemność, ponieważ szerokie spektrum zastosowania glinki metali w różnych rolach pokazuje jak wiele można osiągnąć dzięki temu medium.

Na prośbę Wanaree Tanner wyświetlony został również krótki film podsumowujący nowy projekt twórczy, w który się zaangażowała. Ponieważ Wanaree jest bardzo znaną artystką, zdobywczynią wielu nagród:

·         “The Gate” First place in the 2013 Saul Bell Design Award for Metal Clay.

·         Cover feature in the 2012 summer edition of Metal Clay Artist Magazine artist profile featured

·         Cover feature in the 2012 Art Jewelry Metal Clay special edition

·         6/03/12- Best in Jewelry at Columbia Art Stephens Park

·         Cover feature in the 2012 Art Jewelry Metal Clay special edition

·         6/03/12- Best in Jewelry at Columbia Art  Stephens Park

·          4/01/12- Award of Excellence at the Queeny Park Art Show

·         11/11- “Fion McCumhil” places 1st in Metal Clay Today “Coming Unhinged” Design Challenge

·         9/10/11 – “Chos Khor’Kyi Lo” Enters the permanent collection of the Mitchell Museum

·         9/9/11- Best in Jewelry, Highland, IL Highland Art Show

jej słowa wywołały na mnie tym większe wrażenie:

„Wierzę, że to jest kierunek w którym Metal Clay powinno zmierzać by ustanowić swoje znaczenie nie tylko w tworzeniu biżuterii, ale w sztuce jako takiej. Jestem gotowa by zostawić swoją poprzednią pracę za mną i skoncentrować się na tym, gdzie poprowadzimy to medium w przyszłości.”

A oto link do filmu Wanaree:

 

 

Czas przejść do samych warsztatów! Pozwolę sobie nadmienić, że fantastyczną atmosferę stworzyło samo miejsce, bo zajęcia odbywały się w Pałacu Radolińskich.

Pracowaliśmy od godziny 10 rano do północy (niektórzy nawet dłużej), przez 2 dni, a niektórzy nawet ostatniego (trzeciego) dnia dopieszczali swoje prace od świtu. Wszystkim zależało, ponieważ prace stworzone podczas warsztatów miały trafić na wystawę pokonkursową w Spichlerzu- Muzeum Polskiego Rocka w Jarocinie, gdzie jury wyłoniło zwycięzców konkursu „Gramy 0,925 bis”. W skład jury weszli:

Prof. Andrzej Szadkowski – przewodniczący

Renata Królak – Muzeum Regionalne w Jarocinie

Julia Rzepka – Muzeum Regionalne w Jarocinie

Małgorzata Lisiecka – Galeria YES Poznań

 

To kilka zdjęć z samych warsztatów. 

Korzystaliśmy głównie z glinki Art Clay Silver (uzyskanej dzięki sponsorowi Planet Art www.planetart.pl) oraz glinki brązu Prometheus. Niektórzy wykorzystali w swoich pracach jako bazę korek Art Clay (zasponsorowany przez Planet Art). 

Po obradach jury miało miejsce otwarcie wystawy. 

Nagrodę główną zdobyła piękna praca Jolanty Kupniewskiej „Dmuchnij” – przedstawiająca dmuchawiec zbudowany z główki z brązu (metal clay) oraz mnóstwa srebrnych nutek osadzonych w roli nasionek dmuchawca. Wyróżnienie Muzeum Regionalnego w Jarocinie zdobyła również praca Jolanty Kupniewskiej pt. „Irokez and Irokez”. Wyróżnienie honorowe prof. Andrzeja Szadkowskiego zdobyła „Kwadratofonia” Agnieszki Działo-Jabłońskiej. Gorąco wszystkim gratuluję sukcesów! :) Prace były świetne!

Oto katalog ze zdjęciami prac konkursowych pochodzący ze strony facebook STFZ. Zdjęcia wykonała Beata Ciesielska.

 

Wystawa ma być prezentowana w Spichlerzu Polskiego Rocka, a następnie ma pojechać do Poznania, gdzie będzie można ją oglądać w Galerii YES. W nieco dalszej przyszłości ma zagościć również w czasie targów Złoto-Srebro-Czas w Warszawie. 

 

Iwona Tamborska

Najnowsze video

Reklama